Artikler

Kvinder køber tøj og aftershave til manden

En velklædt mand kan være tegn på, at konen har god smag, skriver Metroxpress. I hvert fald er det langt fra altid manden selv, der har været på shopping efter bukser, skjorter og sweatre.

 
Omkring hver femte mand får hjælpe af konen til at købe tøj. Det viser en undersøgelse, som den norske avis VG har fået foretaget.

Ifølge undersøgelsen køber 165.000 norske mænd ikke alt deres tøj selv, og jo ældre manden er, jo større er sandsynligheden for, at han har uddelegeret opgaven til andre. Blandt mænd over 65 år er det for eksempel mere end 20 procent, som får hjælp af konen til tøjindkøb, mens det for 45-64-årige mænd er 16 procent.

Selv om mange mænd overlader noget af tøjindkøbet til kvinden, er det kønsrollemønster dog ifølge kønsforsker Øystein Gullvåg Holter fra UiO på vej ud. Betydningen af mænds udseende er blevet større, og de fleste mænd vil gerne vælge deres tøj selv - selv om de helst vil have det 'godkendt' af partnere.
 
Undersøgelsen viser også, at mændene i hovedstaden Oslo er mere selvstændige end dem i provinsen, når det kommer til selv at stå for garderoben.
 
Et eksempel på et brand, der har taget konsekvensen af, at kvinder har så stor indflydelse på mænd købsbeslutninger er Old Spice, som i reklamen: 'The man your man could smell like' går direkte efter kvinderne, når der skal sælges dufte til mænd.
Share