Stor metrokampagne sætter fokus på kvinders vej mod toppen

Der er stadig stor ulighed mellem mænd og kvinder ikke bare i Danmark, men også globalt. Det sætter en amerikansk kampagne nu fokus på med et stort billede af en kvinde og en mand, der begge skal op ad en metrotrappe. Det underliggende budskab er, at kvinden generelt får mere sved på panden, når hun skal nå sine mål

Trappe

Kvinder tjener stadig mindre end mænd, og langt flere mænd en kvinder når til tops i erhvervslivet. Det er virkeligheden ikke bare i Danmark, men også globalt.

Det sætter en amerikansk kampagne nu fokus på med et billede af en mand og en kvinde, der skal op ad en trappe i metroen. Kvinderne må klare trappen med benmuskler og sved på panden, mens manden kan springe på den blå rulletrappe med kurs mod topjobbet, den fede løncheck og den flotte karriere.

Bag kampagnen står new yorker-kunstneren Kazunori Shiina, og billedet illustrerer, at vejen ikke er så behagelig for kvinder, som for mænd. Ideen udspringer af en undersøgelse, der viser, at kvinder i stort set alle brancher og på alle niveauer tjener mindre end mænd. Med billedet ønsker han at fortælle den historie - som mange statistikker underbygger - om ulighed på karrierestigen.