'Barbie-øl' - nej tak!

Carlsberg har trukket de to kvindeøl 'Eve' og 'Copenhagen' ud af markedet, fordi skabelsen af et ’Barbie-univers’ bliver afvist af kvinderne

Kvinder udgør i dag kun omkring 20 procent af ølmarkedet, og derfor ligger der et stort vækstpotentiale for Carlsberg og andre bryggerier i at få flere kvinder til at drikke øl.

For at knække koden i forhold til kvinderne, har Carlsberg lanceret de to kvindeøl 'Eve' og 'Copenhagen'. De to produkter er imidlertid ikke slået igennem, og derfor trækker bryggerigiganten dem ud af markedet.

Ifølge Jyllands-Posten er en af årsagerne, at ’skabelsen af en form for ”Barbie-univers” omkring øl bliver afvist af kvinderne’. Kvinder vil tales til på lige fod med mænd – og samtidig vil kvinder gerne have nogle øl, der er knap så bitre som de gængse europæiske smagsvarianter

Derfor ændrer Carlsberg nu strategi. Bryggerigiganten vil fremover gå efter de mange kvinder, der godt kan lide øl, men som kun drikker det sjældent og i små mængder. Det skal blandt andet ske gennem produktudvikling af øller, der tiltaler kvinders smagsløg.

Kilder: Jyllands-Posten og Bureaubiz.dk

Share