10 tips til at håndtere urimelige og besværlige mennesker

De fleste af os møder besværlige mennesker i vores liv, og mange af os har dem tæt inde på livet enten på jobbet, i vennekredsen eller inden for hjemmets fire vægge. Få 10 stærke tips til, hvordan du håndterer mennesker, der komplicerer dit liv

Det er let at lade en besværlig person ødelægge din dag og trække veksler på dit ellers gode humør. Men det skal du ikke lade dig byde. Preston Ni, der er professor, coach og forfatter til bogen "How to Communicate Effectively and Handle Difficult People" giver på sin blog på Psychology Today sine 10 stærkeste tips til til, hvordan du kan håndtere urimelige og besværlige mennesker:

  1. Vær cool: Den vigtigste regel, når du står over for et besværligt og urimeligt menneske er, at du skal forholde dig roligt. Jo mindre følelsesmæssigt du reagerer, desto bedre er du i stand til at bevare overblikket og håndtere situationen. Ved at slå koldt vand i blodet, undgår du, at situationen eskalerer, fordi du selv taber fatningen.
  2. Svæv som en ørn: Der er mennesker i vores liv, som det ganske enkelt ikke betaler sig at slås med. Din tid er værdifuld, så med mindre det er en vigtigt sag for dig, skal du ikke bruge din energi på at forandre eller overbevise et negativt menneske. Som et ordsprog lyder: ”Du kan ikke svæve som en ørn, hvis du hænger ud med kalkuner.” Vær i stedet diplomatisk og hold ellers en sund afstand til besværlige og urimelige mennesker.
  3. Skift fra at være reaktiv til at være proaktiv: Hvis du føler dig såret af et andet menneskes ord eller handlinger, skal du finde mindst to forklaringer på deres opførsel, før du reagerer. Ved at udvide perspektivet kan du fokusere på, at andre menneskers opførsel typisk har mere med dem selv at gøre, end det har med dig. Sæt fokus på problemløsning, så du minimerer risikoen for misforståelser.
  4. Vælg dine kampe med omhu: Ved at vælge dine kampe med omhu undgår du unødvendige problemer og komplikationer. Der er to scenarier, hvor du med fordel kan vælge ikke at involvere dig. Det første er, når andre mennesker kun har midlertidig magt over dig - eksempelvis en uvenlig kunde i telefonen. Det andet scenarie kan være, at du fokuserer på de fordele, der er ved din relation til den besværlige besværlige person. Det kan være en irriterende kollega, som trods sin bøvlede adfærd beriger dit arbejde med professionelle analyser. I begge situationer er det dig, der vælger, om du vil gå i klinch eller blot slå koldt vand i blodet.
  5. Adskil personen fra emnet: I enhver kommunikation mellem mennesker, er der to elementer til stede: Det forhold, I har indbyrdes, og det emne, I diskuterer. En effektiv kommunikator ved, hvordan man adskiller det personlige fra selve emnet. Derfor kan det være effektivt eksempelvis at sige: ”Jeg vil gerne drøfte dine tanker, men det er svært for mig, når du står og råber.”
  6. Sæt spotlight på ham eller hende: Et almindeligt mønster med besværlige menneske - specielt den aggressive type - er, at de gerne vil sætte fokus på dig, for at du skal føle dig ubehageligt til mode og utilstrækkelig. De er typisk hurtige til at pege på, hvad der er galt med dig, og hvad du gør forkert. Formålet med denne type kommunikation er at dominere og kontrollere dig i stedet for at holde sig til emnet. Hvis du reagerer med at være defensiv, falder du i fælden. Sæt i stedet fokus på din aggressor ved at stille ham eller hende et spørgsmål.
  7. Brug din humoristiske sans: Humor er at stærkt værktøj til kommunikation. Hvis du bruger humoren på den rette måde i en konfliktsituation, kan den besværlige opførsel blive afmonteret ved at du viser, at du holder dig for god til at lade den besværlige adfærd gå dig på.
  8. Tag styringen: Når to mennesker kommunikerer, er der som regel altid én af dem, der styrer samtalen, mens den anden følger trop. I en sund kommunikation vil de to skiftes til at tage styringen, men nogle besværlige mennesker kan bedst lide, at det er dem, der hele tiden har førertrøjen på. Du kan effektivt stoppe deres styring ved at skifte emne - eksempelvis ved at stille dem et spørgsmål i et konstruktivt toneleje.
  9. Konfronter mobbere: Den vigtigste huskeregel, når du har at gøre med mennesker, der mobber, er, at mobbere går efter dem, som de opfattere som svagere end dem selv. Så længe du er passiv, vil du derfor være mål for deres angreb. Hvis du i stedet viser, at du har rygrad, vil mobberen trække sig. Sådan er det både i skolegården, i hjemmet og på jobbet.
  10. Opstil konsekvenser: Evnen til at opstille konsekvenser er en af dine vigtigste kompetencer, når du skal håndtere en besværlig person. Det motiverer det besværlige menneske til at tænke i samarbejde i stedet for i obstruktion.

Kilde:Psychologytoday.com

Share