GUIDE: Sådan overlever du, hvis du lever med psykisk vold

Hvis du lever i et psykisk voldeligt parforhold, får du her nogle overlevelsesstrategier. Du kan bruge dem, hvis du ikke kan overskue at forlade din partner her og nu

30 tegn på psykisk vold >>

Det kan være en svær beslutning af gå fra sin partner, også selv om han eller hun er psykisk voldelig og opfører sig forfærdeligt over for dig.

I har mange gode minder sammen, og måske har I også børn og fælles bolig. Samtidig kan det være svært at overskue økonomien og finde det personlige overskud, der skal til for at pakke kufferne og sige, at ”nu har du fået nok”, og at du fortjener bedre.

Ifølge den amerikanske forfatter og coach Barrie Davenport, er der imidlertid meget, du kan gøre for at styrke dig selv, hvis du ikke lige nu har tid, overskud eller mod på at stille din psykisk voldelige partner stolen for døren:

  • Lad dine egne behov komme i første række: Lad være med at bekymre dig om at please eller beskytte din partner. Drag omsorg for dig selv og dine behov, og lad din partner bekymre sig om sig selv – også selv om han eller hun forsøger at manipulere dig og kontrollere din opførsel.
  • Sæt klare grænser: Fortæl din partner, at han eller hun ikke længere må råbe af dig, kalde dig navne og opføre sig ondskabsfuldt over for dig. Hvis din partner alligevel opfører sig dårligt, skal du gøre det klart, at du ikke tolererer opførslen. Det kan du gøre ved at forlade rummet eller tage over og besøge en ven.
  • Lad være med at engagere dig: Hvis din partner forsøger at starte et skænderi eller vinde en diskussion, så lad være med at involere dig følelsesmæssigt ved at vise vrede, forsøge at forklare dig eller komme med undskyldninger for at formilde ham eller hende. Bare forhold dig tavs - og gå et andet sted hen.
  • Erkend, at du ikke kan forandre din partner: Du kan ikke få din partner til at forandre sig eller argumentere dig ind til din partners hjerte eller fornuft. Han eller hun må selv have et ønske om at forandre sin adfærd over for dig. Det er med andre ord op til din partner selv at erkende, hvordan hans eller hendes adfærd er destruktiv. Du vil kun få det dårligere med dig selv, hvis du igen og igen forsøger at få din partner til at forstå.
  • Det er ikke din skyld: Hvis du har levet i et psykisk voldeligt forhold i længere tid, kan du komme til at føle, at det er dig, der er noget galt med, eftersom din partner behandler dig så dårligt. Erkend over for dig selv, at det ikke er dig, der er galt afmarcheret. Den erkendelse er første skridt til at genopbygge dit selvværd.
  • Søg støtte udefra: Tal med venner og familiemedlemmer, du stoler på, eller tal med en rådgiver om, hvad det er, du oplever. Kom væk fra din psykisk voldelige partner så tit som muligt og tilbring tid sammen med mennesker, der holder af dig og støtter dig. Dit personlige netværk vil få dig til at føle dig mindre alene og mindre isoleret, mens du stadig er sammen med din psykisk voldelige partner.
  • Læg en exit-plan: Du kan ikke blive i et psykisk voldeligt forhold for altid. Hvis økonomien, dine børn eller andre årsager forhindrer dig i at gå nu, skal du udvikle en plan for, hvordan du kan komme væk så snart som muligt. Begynd at spare penge sammen, kig efter et nyt sted at bo eller planlæg din skilsmisse, så du føler, at du får kontrollen over dit liv tilbage – og gradvist genvinder din personlige styrke.

Kilde: Liveboldandbloom.com

Læs mere om psykisk vold på Powerkvindernes site www.psykiskvold.dk

Share