En svær og smertelig proces at gøre sig fri af psykisk vold

Det er en svær og smertefuld proces at blive bevidst om, at et menneske, der betyder meget for dig, og som du har knyttet dig til og måske har børn med, er psykisk voldelig, og at du intet kan stille op for at ændre ham


Af Vitha Weitemeyer, cand.psych.

Hvis din partner dagligt eller regelmæssigt udøver psykisk vold, ligger der en meget ulykkelig opvæksthistorie bag. På grund af misbrug, vold, massive alkoholproblemer eller anden form for utryghed, som har været der fra et tidligt tidspunkt i personens liv, har han eller hun udviklet den overlevelsesstrategi at skade andre og lægge alt ansvar fra sig.

Den psykisk voldelige mand eller kvinde lever i en verden, der er sort og hvid. Der er de gode og de onde. Inde i den psykisk voldelige person er der et skadet og dybt ulykkeligt barn. Personen afskærmer sig helt fra sin egen smerte ved at lukke af for sine følelser. Dette foregår ubevidst.

En del kvinder, som er vokset op med megen utryghed, tiltrækkes af mænd med disse træk. De nærer et ubevidst håb om at kunne nå ind til hans følelser og være noget helt særligt for ham.

Det er en svær og smertefuld proces at blive bevidst om, at et menneske, der betyder meget for dig, og som du har knyttet dig til og måske har børn med, er psykisk voldelig, og at du intet kan stille op for at ændre ham.

Tegn på psykisk vold
Alle parforhold har op- og nedture, men psykisk vold bliver først for alvor et problem, som ødelægger et forhold, når den bliver mere permanent. Et menneske, der udøver psykisk vold mod et eller flere andre mennesker, benytter sig blandt andet af:

  • Uforudsigelighed. Du kan være inde i varmen den ene dag og ude i kulden den næste. Det, du gør, kan blive værdsat den ene dag og straffet den næste.
  • Personligt sårende kritik. Du bliver fx kaldt en smatso og dine børn møgunger.
  • Nedgøring og latterliggørelse af din person mens andre er til stede.
  • Skyldpåføring og kritik. Du får at vide, at det er dig, der er noget i vejen med, hvis noget går galt eller hvis du forsøger at give udtryk for, at du er ked af det eller savner noget.
  • Trusler om at forlade dig eller umyndiggøre dig økonomisk eller trusler om fysisk vold.
  • Kulde, afvisning og tavshed. Du bliver straffet i dagevis eller ugevis med manglende kontakt eller vilje til forsoning.

Ovenstående adfærdsformer, i hvert fald de fem sidste, kan momentvis forekomme i et sundt og normalt forhold. Men hvis de bliver en del af hverdagen, nedbrydes den udsatte part i forholdet mere og mere.

Det bliver efterhånden svært at finde ud af, hvad der er op og ned. Hvad skal man tro på? Hvis det er ens partner, der er psykisk voldelig, føler man skam over at være i et sådant forhold og have (haft) kærlige følelser for den anden og nu være afhængig af ham eller hende. Selvværdet bliver slidt ned.

Det kan du selv gøre
Hvis du er udsat for psykisk vold, har du brug for hjælp til at styrke dig selv:

  • Først må du indse, at det er det, der foregår. Læs om psykisk vold, find nogen at snakke om det med.
  • Dernæst må du indse, at der ikke er noget, du kan gøre ved det. Du kan ikke ændre din partner eller hvem det end er, der behandler dig dårligt. Det er en svær og smertefuld proces at blive bevidst om, at et menneske, der betyder meget for en, og som man har knyttet sig til og måske har børn med, er psykisk voldelig, og at man intet kan stille op.
  • Begynd at skrive notater om det, der foregår. Det hjælper til at lægge afstand, når du ser det sort på hvidt i din notesbog.
  • For hver sætning, der er blevet sagt, som gør ondt på dig og gør dig forvirret, prøv følgende teknik: Byt i alle sætninger om på ordene du og jeg, dig og mig. For eksempel: Du er ond mod mig. Du behandler mig dårligt. Du svigter mig gang på gang. Vend det om, og spørg dig selv, om det bliver mere sandt? Det, den psykisk voldelige siger, er han selv. Han projicerer alt sit eget over på dig, fordi han ikke kan rumme sin del af ansvaret for jeres problemer og konflikter.
  • Søg hjælp og støtte. Tal med venner, find en støttegruppe, gå hos en terapeut.
  • Indstil dig på, at du må igennem en sorgproces og at du må gøre erkendelser om dig selv. Derpå vil du komme styrket og meget klogere ud på den anden side.
Share