Piger og drenge bruger forskellige matematiske strategier allerede i 1. klasse

Pernille Bødtker Sunde, der har vundet Ph.d Cup 2020 er overrasket over, at langt flere piger end drenge bruger såkaldte tællestrategier i 1. klasse

Matematik Vinderen af Ph.d Cup 2020, Pernille Bødtker Sunde, forsker i, hvilke regnemetoder børn i 1. og 4. klasse anvender. Hun er blevet opmærksom på kønsforskelle.

”Matematik er et fag, som de fleste enten hader eller elsker. Nogle er decideret angste for matematik. Der er dog ingen tvivl om, at hvis man er god til matematik, så har man større chance for at klare sig godt i både uddannelse og livet i al almindelighed.”

Sådan lyder det fra forskeren Pernille Bødtker Sunde, som den 19. juni på DR2 er blevet kåret som årets vinder af Ph.d Cup 2020. Pernille Bødtker Sunde forsker i, hvilke regnemetoder børn i 1. og 4. klasse anvender. Hendes forskning viser, at det måske nok er vigtigt at kunne regne rigtigt, men det er faktisk endnu vigtigere, hvordan man regner:

Børn der bruger såkaldte 'tælle-strategier' ved eksempelvis at tælle på fingre, når de regner simple plusstykker i 1. klasse, klarer sig dårligere, når de i 4. klasse testes i mere indviklet matematik.

’Tællerne’ klarer sig dårligere
Pernille Bødtker Sunde har skrevet afhandlingen “Strategies in Single-Digit Addition: Patterns and Perspectives” ved Aarhus Universitet, og hendes forskning viser, at der er nogle overraskende kønsforskelle, når det kommer til regnestrategier i 1. klasse, idet pigerne tæller mere end drengene, når de skal lægge tal sammen.

”Børn der tæller meget, når de regner simple plusstykker i 1. klasse, klarer sig dårligere, når de i 4. klasses testes i mere indviklet matematik, for eksempel brøkopgaver. Dette gælder især drengene.”

Tællestrategier er ifølge Pernille Bødtker Sunde strategier, som kan give det rigtige resultat, men som ikke fungerer, når matematikken bliver mere avanceret i 4. klasse. Hun har mødt mange elever, som talte sig frem til resultatet og regnede rigtigt, men som ikke forstod logikken bag tallene.

Efterhånden som børnene bliver mere fortrolige med tal og regning, begynder de ifølge forskeren at kunne huske nogle regnestykker udenad, eksempelvis 7+7=14. Man siger, at regnestykket er automatiseret, da man henter resultatet frem fra hukommelsen.

Dernæst begynder eleverne at bruge mere avancerede regrupperingsstrategier, når de skal løse matematikopgaver.

Forskerens analyser gav tre overraskende resultater:

  1. Piger og drenge regner forskelligt allerede i 1. klasse: I 1. klasse brugte piger tælling tre gange så ofte som drenge, hvilket svarer til en forskel på mindst to læringsår.
  2. Børns strategibrug bestemmes tidligt og ændres kun langsomt, idet grundlaget for elevernes regnestrategier tilsyneladende var grundlagt allerede før 1. klasse.
  3. Tælling i 1. klasse forudsiger dårligere brøkforståelse i 4. klasse – men mest for drengene: Pigerne i 1. klasse er mere tilbøjelige til at bruge tællestrategierne end drengene, selv om de faktisk godt mestrer de mere avancerede regrupperingsstrategier. I gennemsnit var der ikke større forskelle på, hvor godt drenge og piger klarede sig i matematik i 4. klasse.

”Mine resultater er interessante på flere måder. Først og fremmest er de store kønsforskelle overraskende i sig selv, og de viser, at drenge og piger statistisk set regner på forskellig måde, hvad årsagen end måtte være ”, siger Pernille Bødtker Sunde.

Formålet med Ph.D Cup-konkurrencen er at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra landets universiteter. Konkurrencen er blevet afholdt én gang om året siden 2013, og afholdes igen i foråret 2020.

Se udsendelsen med kåringen på DR2 >>

Kilde: Ph.d Cup