Kvinder er stadig markant mindre synlige i medierne end mænd

To ud af tre kilder i medierne er stadig mænd. Sådan var det også for 10 år siden. Udviklingen mod ligestilling i medierne går trægt – både herhjemme og i resten af verden. Det viser en ny rapport fra Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet

Kvinder er stadig markant mindre synlige i nyhedsbilledet end mænd. Der er godt nok kommet flere kvinder på økonomistoffet, men til gengæld er der færre kvinder blandt ekspertkilderne. Samlet set er andelen af kvinder i nyhedsmedierne kun steget med fire procentpoint fra 31 procent til 35 procent i de seneste 10 år.

Det fremgår af den danske del af den store globale undersøgelse “Ligestilling i nyhedsmedierne – Who make the News?”, som er udarbejdet på Roskilde Universitet i regi af Global Media Monitoring Project.

“På trods af stor bevågenhed er der lang vej endnu, før der reelt er ligestilling blandt kilderne i det danske mediebillede. Der er en ubevidst bias på redaktionerne, og det er redaktionernes opgave at arbejde internt for at forandre tingene. Det sker ikke af sig selv,” siger forskeren bag undersøgelsen, lektor Hanne Jørndrup fra Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet.

Ifølge Jørndrup er det kun som almindelige danskere, der enten deltager som case eller i vox pops, at kvinder er ligeligt til stede:

"Kilder, der spiller en central dagsordensættende rolle som enten parts- eller ekspertkilder, er stadig domineret af mænd. Andelen af kvindelige ekspertkilder er endda lavere i denne undersøgelse end tidligere."

Kilde: Dit-Roskilde.dk
Download rapporten her >>