Mænd dominerer stadig i avisernes debatspalter

Kun hvert tredje debatindlæg i avisernes spalter er skrevet af en kvinde, og det er ifølge tænketanken Cevea et problem: Når kvinder og andre grupper er underrepræsenterede i debatten, så risikerer vi, at det demokratiske kompas peger i den forkerte retning

Cevea

9. juli 2021

Af Anne-Mette Barfod

Den ene undersøgelse efter den anden viser det samme resultat: Det er mænd, der dominerer i avisernes spalter. En ny undersøgelse fra Cevea viser, at kun 31 procent af debatindlæggene i de store dagblade er forfattet af kvinder. For hver kvinde i debatten er der altså to mænd.

Kønsbalancen er skæv i alle de store dagblade, men værst står det til i Ekstra Bladet og Weekendavisen, hvor kvindeandelen ligger på 21 procent og 29 procent. Bedst ser det ud i Information, hvor 44 procent af debatindlæggene er skrevet af kvinder.

Her er kønsubalancen størst
Kønsubalancen er størst blandt de langt uddannede. Blandt akademikere og andre med videregående uddannelser, herunder især journalister, er der langt flere mænd i debatten end deres andel i disse uddannelsesgrupper tilsiger.

Blandt ufaglærte og faglærte, som i øvrigt ikke skriver mange debatindlæg, er kønsbalancen til gengæld fin: Andelen af debatindlæg skrevet af kvinder svarer til kvindeandelen blandt faglærte og ufaglærte.

Det ser dog ud til, at der er sket en lille udvikling i den rigtige retning. Mens kvinder i 2021 skrev 31 pct. debatindlæggene, var andelen i 2019 28 pct. og i 2017 29 pct.

Top- og bundplaceringer
Kønsbalancen varierer fra avis til avis. Information er klart i top over aviser med størst andel kvinder i debatten med 44 procent.

Derefter kommer Politiken med 34 procent og Berlingske med 33 procent. Værst står det til i Ekstra Bladet, hvor kun 21 procent af debatindlæggene er forfattet af kvinder. I de øvrige aviser er kvindeandelen omkring 30 procent i 2021.

Kilde: Cevea

Powerkvinderne arrangerer kurser for dig, der vil mere. Formålet er at styrke kursisternes indre power. På kurserne bliver du inspireret til at skabe det liv, du ønsker dig og booste din personlige gennemslagskraft privat, på jobbet, i medierne og i det offentlige rum