forum banner web

Topic-icon Psykisk vold fortsætter, selvom vi er skilt nu. Hvad pokker kan man gøre .... ?!

Mere
6 måneder 2 uger siden #465 af Pedersen
Jeg er ny her, og søger et forum, hvor det muligt at få skrevet tanker ned - måske dele oplevelser og gode råd fra andre, som har oplevet noget tilsvarende. Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det - men nu deler jeg min situation og er der nogen, som kan bidrage med råd/vejledning eller blot dele deres historie, vil det være rart.

Et kort resume af min situation:
- Skilt for 1 år siden
- Vi har 2 piger på 6 og 7 år
- Der er 7-7 ordning og en piges bopæl pr. husstand (han forlangte det, så han kunne holde mig i området). Det har han skrevet til mig på mail.
- Pigerne går fortsat på den skole/frit som det hele tiden har gjort.
- Jeg bor ikke i samme by, men kort der fra
- Jeg holder i med næb og klør, for at fremstå stærk for mine pigers skyld, men jeg er snart så drænet, at jeg er bange for at slippe grebet.
- Jeg søger hjælp til at kunne have overskud til at stå i den modvind, som jeg ikke selv kan kontrollere og som vil være der, så længe han ”puster”
til mig
- Jeg søger hjælp til IKKE at blive så påvirket af hans handlinger, ord og det fortsatte forsøg på kontrol over mig, på de mest uforudsigelige
kreative måder
- I det ekstreme, søger jeg rådgivning i, hvornår noget er strafbart i forhold til at havde været/fortsat er udsat for psykisk vold. Jeg er træt af at
høre, at ”jeg må forvente, at der ryger en finke af panden” og ”han har ret at udtrykke sig, når ….”
Jeg har efterhånden samlet alle meget ubehagelige, tarvelig, truende og forlangende mails, facebook opdateringer, sms udskrifter mv., som
fylder et stort ringbind. En stor mappe med Finker. Jeg mener der må være en grænse for, hvor meget man kan og skal finde sig i.

Den psykiske vold har fyldt meget i ægteskabet, hvilket jeg fik øjnene op for, da jeg var kommet ud af ægteskabet. Den fylder stadig – bare på en anden måde, nu hvor vi ikke bor sammen mere.
Det som der kaldes for økonomisk vold var ny for mig, men det står klart for mig nu, at jeg også kan tilføje den del på min historie også.

Jeg har taget et stort skridt, da den min x-mand igen sagde at han ville skilles. Det har han sagt nogle gange, hvor jeg denne gang havde fået nok, og holdte fast i min beslutning.
Det er et år siden nu. Og det har været et år i helvede.

Jeg er stadig bange for ham og har meget svært ved at stå imod ham. Jeg er for flink, hvis jeg kan bruge det ord. Jeg er bange for at skabe konflikter med ham, da jeg ved hvordan han kan være.

Jeg er efterhånden meget træt og føler mig nedslidt. Magtesløs fordi jeg ”kæmper” mod en mand, som folk ser som en mand med overskud, styr på sine ting osv. En mand som fremstår som et menneske, der gerne vil andre personer det godt – men det bare ikke virkeligheden når døren bliver lukket i hjemmet eller der kommer endnu en mail, med beskyldninger, ting han forlanger, kræver af mig og diktere ….

Helt kort – så har jeg haft det så dårligt, at jeg har måtte tage nervepiller for at sove om natten, min krop har flere gange ”sagt stop” med hjertebanken, smerter i brystkassen og fysisk kvalme/smerter i mave mv. Jeg har også haft et ophold på hospitalet, med et meget højt blodtryk og smerter i brystkassen, som en reaktion på stress i kroppen.

Tak for din tid til at læse dette....
Følgende bruger(e) sagde tak: Johanne

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
5 måneder 2 uger siden #470 af EnouQh
Selvom vores regering og folketing arbejder på en lovgivning, der straffer psykisk vold, så er jeg bange for, at lovens lange arm altid vil være for kort, når det handler om usynlig vold. For hvordan straffer man det, der er ‘usynligt’?

Ubehagelige og tarvelige mails og sms’er er ikke nok.

Facebookopdateringer på en ‘privat’ profil blandt ‘venner’ er lovgivningsmæssigt heller ikke nok.

Det skal være virkelig – som i virkelig – groft og krænkende – og lidt til. Skurvognens hårde tone er ikke nok! Det er ikke nok til at opnå retfærdighed eller at blive hørt!

Selvom de nederdrægtige ubehageligheder fyldet et helt ringbind, så er der ingen stedet at gå hen med ringbindet!

Jo, en civil retsag, som du er dømt til at tabe på forhånd!

Det kræver for det første en god kassekredit og masser af energi – og det er næppe det man har mest af, hvis man er trådt ud af et psykisk drænende forhold, vel?

Se, det er jo problemet med den psykisk vold og den manglende konsekvens for udøveren.

Der er ingen konsekvenser!

Den er svært at bevise, og selvom den psykiske vold er synlig, så løber du sansynligvis tør for enten penge eller energi, inden du når gennem retssystemet.

Jeg taler af erfaring, ikke på egen krop, men en veninde, som jeg bistår.

Februar 2015 til dags dato. 4 sager, 7 instanser. Over 300 bilag.

Man har, tænker jeg, lyst til at skrige idiotens navn ud i offentligheden, så andre ikke udsættes for den samme nederdrægtige behandling. Men det må du ikke, det er bagvaskelse, og du ender sikkert med endnu et træk på din kassekredit i erstatning for tort!

Og er der børn involveret, flytter omgangskredsen hurtigt fokus. Husk – det må ikke gå ud over børnene... og selvfølgelig må det ikke det.

Men bliv endelig ved med at fylde i ringbindet. Måske ændres loven en dag, måske finder du energien til at fortælle din historie – til gavn for andre. Det handler om en langsom holdningsændring... hos den næste generation. Vores er fortabt!

Min veninde fortæller en flig af sin historie i et af damebladene her i løbet af efteråret. Reaktionerne udebliver sansynligvis – for holdningen i mange samfundslag er... det der sker i hjemmet, bliver i hjemmet. Du har jo ikke et blå øje, du kan fremvise!

#enouQh

Mere
4 måneder 2 uger siden #483 af EnouQh
Læs bogen 'Det største svin vinder'.

Den kan købes som e-bog på Saxo for samme pris som en BigMac.

Bogen sætter udfordringerne i perspektiv.
Bogen er også en mavepuster!

Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder