Erhvervslivet skal rulle den røde løber ud for kvinderne

WOMENOMICS: Kvinder uddanner sig som aldrig før, og det gør kvinder attraktive for erhvervslivet. Derfor drøfter såvel traditionelle mandefag som topledere, hvordan erhvervslivet kan tiltrække flere kvinder. I et interview giver Anne-Mette Barfod fra Powerkvinderne nogle løsningsforslag

group of people resizedDet er nødvendigt at lytte til kvindernes ønsker, hvis mandefag skal gøres attraktive for kvinder. Derfor skal erhvervlivet blive bedre til at forstå kvinders drømme, valg og prioriteringer,  vurderer Anne-Mette Barfod fra Powerkvinderne.

"Kvinder udgør et stort vækstpotentiale for erhvervslivet."

Sådan lyder det fra Anne-Mette Barfod fra Powerkvinderne i et interview på Finduddannelse.dk. I artiklen opfordrer hun erhvervlivet til at begynde at tænke som en kvinde – og give kvinderne det, de vil have, så kvinderne føler sig velkomne både indenfor mandefag og i ledelser og bestyrelser.

"Højtuddannede kvinder lader sig dog ikke nøje. Mange stiller store krav ikke bare til sig selv, men også til partneren og arbejdspladsen. Karrierekvinderne efterlader mange mænd mutters alene i Udkantsdanmark, men det er ikke kun de lidt gammeldags mænd, der ryger i svinget. Kvinderne vælger også uddannelser, byer, brancher og virksomheder fra, som ikke lever op til forventningerne", påpeger Anne-Mette Barfod.

"Konsekvensen er, at mange landsdele, uddannelsesinstitutioner og virksomheder har langt sværere ved at tiltrække og fastholde dygtige karrierekvinder end andre. Det kan traditionelle mandefag som forskningsverdenen, bilbranchen, shippingfaget, erhvervsuddannelserne, DTU og fodboldsklubben tale med om – og det kan topledelser og bestyrelser i øvrigt også, da mange af disse traditionelt er befolket af mænd."

I den forbindelse opfordrer Barfod blandt andet erhvervslivet til at lade sig inspirere af de traditionelle kvindefag:

"Kvindefag er typisk fag, hvor mennesket - ikke maskinen – er i centrum, og hvor der er hjerterum og plads til at gøre en personlig forskel og bidrage til en bedre verden. Det er samtidig arbejdspladser, hvor kvinder ikke er i mindretal, fordi alle kollegerne er mænd i lyseblå skjorter med slips eller firskårne, blå keddeldragter."

Tag kvinderne alvorligt
Kvinder er nemlig slet ikke så anderledes end andre levende væsener her på jorden: Som kvinder vil vi ifølge Barfod gerne føle, at vi hører til i en gruppe, at vi bliver taget alvorligt og at vi bliver lyttet til og respekteret. Vi vil gerne føle os godt tilpas, gå frit omkring uden lumre kommentarer og høste anerkendelse for vores faglighed og ikke for vores kropsform eller tøjstil."

Erhvervslivet må derfor sætte sig grundigt ind i, hvad det er, kvinder efterspørger:

"Hvordan kan I rykke rundt på møblerne, rutinerne og jeres mindset og rulle en løber ud, så kvinder føler sig velkomne lige præcis hos jer? Når I ved dét, handler det så i høj grad om at gøre sine hoser grønne hos kvinderne ved aktivt at imødekomme deres krav og behov – og give dem det, de forlanger i stedet for at gøre brug af traditionelle, tyndbenede bortforklaringsmodeller så som at kvinder ikke har kompetencerne, modet eller viljen – eller at de hellere vil være hjemmegående."

Læs interviewet med Anne-Mette Barfor på Finduddannelse.dk >>