13 effektive tips: Sådan tackler du giftige personer

Næsten alle mennesker har en ven, en kollega eller måske en chef – og i nogle tilfælde endda en partner, som har en giftig opførsel. Her er nogle tips til strategier, du kan bruge til at håndtere den slags mennesker

Giftig dreamstime xs 62168044

Af Katrine Skov

”Giftige mennesker er ligeglade med logik og fornuft.”

Sådan lyder det fra Dr. Travis Bradberry. Han opdeler giftige mennesker i to typer:

  • Giftige mennesker, der ikke er bevidste om den negative indflydelse, de har på mennesker omkring sig.
  • Endnu mere giftige personer, der lader til at opnå tilfredshed ved det kaos, de skaber, når de trykker på de knapper, som får deres medmennesker til at reagere på den ene eller på den anden måde.

Uanset om giftige mennesker er opmærksomme på, hvad de har gang i eller ej, så skaber de unødigt drama, og de stresser dem, de er i nærheden af. Stress har en negativ indflydelse på hjernen, og selv kortvarig stress kan ifølge Bradberry nedsætte effektiviteten de funktioner i hjernen, som er med til at skabe mening for os og som gør, at vi kan huske ting. Uger med stress kan forårsage uigenkaldelig skade på ’dendritterne’, som er de små ’arme’, som hjerneceller bruger til at kommunikere med hinanden. Måneder med stress kan ødelægge neuroner i hjernen permanent.

Stress er derfor en stor trussel mod din succes og hvis stressen tager overhånd, går det både ud over din hjerne og dine præstationer.

Negativitet og ondskab giver stress
De fleste kilder til stress f.eks. på arbejdet er lette at identificere. Hvis du har en presserende opgave, og din arbejdsplads er afhængig af, om I får tildelt et tilskud, som er i gang med at søge, så føler du dig sandsynligvis stresset. Men du ved sikkert samtidig, hvordan du styrer det – og at når ansøgningen er sendt, kan du slappe af igen.

Det samme er ikke tilfældet, når du er udsat for uventede kilder til stress. Hvis der sker noget stressende i dit liv, som kommer sommer en overraskelse, kan de være skadeligt.

Forskningsresultater fra Institut for Biologi og Klinisk Psykologi ved Friedrich Schiler Universitet i Tyskland har vist, at eksponering for stimuli, der forårsager stærke negative følelser, kan sammenlignes med den eksponering, du er udsat for, når du er sammen med giftige mennesker. Reaktionen var en massiv stress-respons hos forsøgspersonerne. Uanset om du bliver udsat for negativitet, ondskab, offer-syndrom eller almindelig galskab, så vil din hjerne gå i et stress-mode, hvilket ikke er sundt for dig.

Håndter dine følelser
Det er ekstremt vigtigt for din præstationer, at du er i stand til at styre dine følelser og forblive rolig, selv under stress. Forskning viser, at 90 procent af de mennesker, der er gode til at præstere, er i stand til at håndtere deres følelser og forholde sig roligt og kontrolleret under stress. Samtidig har de ifølge Travis Bradberry en evne til at neutralisere giftige mennesker.

For at håndtere giftige mennesker effektivt har du brug for at kunne kontrollere det, du kan kontrollere, og lade være med at forsøge at kontrollere det, du ikke er i stand til at styre.

Men husk, at du har kontrol over langt mere, end du selv er klar over.

Her er Bradberrys konkrete bud på, hvad du kan gøre for at tackle giftige mennesker så godt som muligt:

  1. Sæt grænser: Mennesker, der klager og er negative, klynger sig ofte til deres problemer og fokuserer ikke på løsninger. De vil have folk til at have medlidenhed med dem, for på den måde at få det lidt bedre selv.
    Andre føler sig ofte pressede til at lytte til klagerne, fordi de ikke ønsker at være uhøflige. Men der er en hårfin grænse imellem det at lægge ører til klagerne og det at blive suget ind i disse personers negative følelsesspiral.
    Du kan undgå at blive suget ind ved at sætte grænser og distancere dig. Du kan f.eks. spørge den person, der klager, om hvordan han eller hun vil løse problemet. Reaktionen vil sandsynligvis være tavshed – eller at han eller hun begynder at tale om noget andet.
  2. Vælg dine kampe: Hvis din fjende er et giftigt menneske, så er der nok at kæmpe med, men det er vigtigt, at du vælger dine kampe med omhu. Hvis du er i stand til at registrere og reagere på dine følelser, vil du bedre kunne stå fast, når det gælder.
  3. Forhold dig til fakta – ikke følelser og drama: Giftige personer kan gøre dig vanvittig i hovedet, fordi deres opførsel ofte er helt uforståelig for dig. Men du tager ikke fejl: Deres opførsel strider imod enhver sund fornuft. Derfor er der ingen grund til at reagere følelsesmæssigt og at lade dig suge ind i det følelsesmæssige virvar. Fjern dig i stedet fra det følelsesmæssige drama. Stop med at prøve at slå dem på deres spilleregler. Se på situationen som et videnskabeligt projekt og forhold dig alene til fakta.
  4. Vær opmærksom på dine følelser: Det at kunne opretholde følelsesmæssig afstand til giftige mennesker kræver opmærksomhed. Du kan ikke forhindre, at andre trykker på dine knapper, hvis du ikke er opmærksom på, hvornår det sker. Nogle gange kan du befinde dig i situationer, hvor du er nødt til at træde et skridt tilbage for at kunne vælge den bedste vej frem. Det er helt fint at købe sig tid på den måde.
    Hvis du møder en mentalt ustabil person på gaden, som fortæller dig, at han er Gud, så vil du jo ikke tage ham alvorligt. Måske befinder du dig på arbejdet med en kollega, som har en afsporet tankegang. Det bedste, du kan gøre, er at smile og nikke. På den måde giver du dig selv tid til at planlægge den bedste måde at tackle vedkommende på.
  5. Vær bevidst og proaktiv: Mange mennesker, som arbejder – eller bor sammen – med giftige personer, har en følelse af, at de ikke kan kontrollere det kaos, disse personer skaber. Men det er ikke sandt. Når du først er begyndt at hæve dig selv op over personen og situationen, vil du se og opfatte deres adfærd som mere forudsigelig og lettere at forstå. Det vil sætte dig i stand til at forholde dig rationelt til, hvad du skal stille op med dem.
    Hvis du arbejder sammen med en giftig person i et projektteam, så behøver du jo ikke at indgå i en-til-en-interaktion med denne person på samme måde, som du gør med de andre teammedlemmer.
    Du skal handle bevidst og proaktivt. Det er dig, der beslutter, hvornår, hvor og hvordan du vil engagere dig i en vanskelig person. På den måde kan du kontrollere kaos og stå fast, når personen prøver at angribe dig.
  6. Husk - du er god nok!: Hvis din glæde og tilfredshed afhænger af andre menneskers luner, så er det jo ikke længere dig, der har ansvaret for din egen lykke. Når følelsesmæssigt intelligente mennesker har det godt, så lader de sig ikke påvirke af andres holdninger og spydige bemærkninger.
    Det er selvfølgelig umuligt at slå dine reaktioner på, hvad andre mener om dig, helt fra, men du har ingen grund til at sammenligne dig selv med andre, og du kan bevidst vælge at tage andre folks meninger med et gran salt. Hold fast i din egen værdi. Uanset hvad giftige mennesker siger om dig, så er du god nok!
  7. Fokuser på løsninger – ikke på problemer: Det, du retter din opmærksomhed på, bestemmer dit humør. Når du er fikseret på de problemer, du møder, er du selv med til at skabe og forlænge negative følelser og stress. Når du fokuserer på løsninger og det, der kan forbedre dig selv og din situation, vil du få en følelse af personlig handlekraft, der frembringer positive følelser og reducerer stress.
    Hvis du tillader det, vil din relation til giftige, vanvittige og besværlige mennesker tage overhånd og få magten over dig. Fokuser i stedet på, hvordan du vil tackle disse mennesker. Det at tage kontrollen gør dig handlingsorienteret – og din handlekraft vil reducere mængden af stress, du oplever, når du er sammen med dem.
  8. Glem ikke: Følelsesmæssigt intelligente mennesker er hurtige til at tilgive, men det betyder ikke, at de glemmer. Tilgivelse kræver, at man giver slip på det, der er sket, så man kan komme videre. Det betyder ikke, at du giver de mennesker, der har gjort dig ondt, en ekstra chance.
    Mennesker med personligt overskud ønsker ikke at være målskive for andres urimelighede. Derfor lægger de episoderne bag sig og bruger i stedet energi på at beskytte sig selv mod fremtidige overgreb.
  9. Drop negativ self-talk: Der vil være tider, hvor du lader dig gå på af giftige menneskers negativitet. Der er ikke noget galt i at føle sig dårligt tilpas over den måde, andre behandler dig på. Men pas på, for din self-talk (det, du tænker om dig selv og dine følelser) kan enten intensivere negativiteten eller hjælpe dig med at komme over det. Negativ self-talk er sjældent sandfærdig. Den er unødvendig og er med til at bekæmpe dig. Den vil sende dig i en nedadgående følelsesspiral, som det er vanskeligt at komme ud af.
  10. Begræns dit koffein-indtag: Koffeinrige drikke, som f.eks. kaffe, udløser adrenalin. Adrenalin er kilden til ’kamp-eller-flugt’-mekanismen, en overlevelsesmekanisme, der får dig til at rejse dig og kæmpe – eller til at løbe i skjul, når du står overfor en trussel. Du har behov for rationel tænkning og handling og ikke en hurtig reaktion, hvis du bliver overrasket på gangen af en vred kollega.
  11. Få nok søvn: Man kan ikke sige nok om vigtigheden af at få søvn nok, når du skal øge din følelsesmæssige intelligens og styre dit stressniveau. Når du sover, genoplades hjernen, idet den bearbejder dagens oplevelser, opbevarer dem eller kasserer dem (det er derfor, vi drømmer), så du igen vågner frisk og klar næste morgen.
    Både din selvkontrol, din opmærksomhed og hukommelse bliver reduceret, hvis du ikke får søvn nok – eller ikke får den rigtige slags søvn. Søvnmangel alene kan forøge stresshormonerne, selv om der ikke er en egentlig stressfaktor til stede.
    En god nats søvn vil betyde, at du er mere positiv, kreativ og proaktiv i din tilgang til giftige mennesker. Det vil være med til at give dig det overblik og det overskud, du har brug for, for at håndtere dem effektivt.
  12. Brug dine støtter: For nogle kan det være fristende at forsøge at tackle det hele selv. Når du skal håndtere giftige mennesker i dit liv, skal du kunne se dine svagheder i din tilgang til dem – og det kræver hjælp fra dine støtter. Identificer de mennesker, der gerne vil støtte dig. Det er dem, som står klar og gerne vil hjælpe dig med at få det bedste ud af en vanskelig situation. Opsøg deres indsigt og hjælp. Noget så enkelt som at forklare situationen til en anden, kan føre til et nyt perspektiv. Andre kan højst sandsynligt se en løsning, som du ikke selv kan se, fordi de ikke selv er følelsesmæssigt involveret.
  13. Sæt det hele sammen: Du kan ikke forvente, at du kan tackle giftige personer fra dag ét. Du er nødt til at prøve dig frem – og du vil helt sikkert blive udfordret af den slags mennesker undervejs. Heldigvis er din hjerne indrettet til forandring, så den vil forme sig, når du øver dig på nye handlemåder – også selv om du mislykkes med det.
    Når du træner og udfører de gode og stress-aflastende teknikker i forhold til besværlige mennesker, vil samtidig træne din hjerne til at håndtere stress mere effektivt – og du vil reducere risikoen for uheldige konsekvenser.

Kilde: Medium.com