Karrierekvindens råd: Ud med jakkesættet!

”Du behøver ikke at klæde dig som en mand for at få succes”. Sådan lyder ordene fra den aarhusianske karrierekvinde Karina Boldsen, der selv havde et klædeskab fyldt med sorte habitter og manchetskjorter, indtil det en dag gik op for hende, at hun egentlig hellere ville klæde sig efter sin egen smag

Karina Boldsen 

Download Powerkvindernes guide til personlig branding >>

STIL OG PERSONLIG BRANDING: Med høje pumps fra Christian Louboutin, en lyserød skjortebluse, skinnende accessories og polerede negle er det ikke nødvendigvis til at vide, at denne kvinde har en fortid som HR-direktør i Vestas og i dag er kommerciel direktør i business intelligence-virksomheden Solitwork, medejer af Boldsen & Lindhardt Board Advice samt medlem af en række indflydelsesrige bestyrelser. Man kunne nemt tro, at kvinden bag et så imponerende CV ville være iklædt en sort habit ligesom de mandlige kollegaer, men det er ikke tilfældet. Ifølge Karina Boldsen kan man nemlig sagtens udstråle kompetence samtidig med, at man er tro mod sin personlige stil:

”Det er jo et spørgsmål om at hvile i sig selv og turde at stå ved sin stil og sige ’kompetencer er én ting og personlig stil en anden’. De skal selvfølgelig understøtte hinanden, altså det kan jo ikke nytte noget, hvis jeg kom rendende som Jytte Abildstrøm. Der skal være sammenhæng i tingene, men det der med at finde sin egen stil, det bruger jeg en del ressourcer på - det er ingen hemmelighed.”

En mandsdomineret verden
De selvsikre toner angående stil har dog ikke altid lydt fra Karina Boldsen:

”I starten af min karriere efterlignede jeg nok mænd temmelig meget. De første mange år klædte jeg mig kun i sorte habitter og manchetskjorter, for det var sådan mine kollegaer så ud i bankverdenen og i de store danske virksomheder. På et tidspunkt tænkte jeg ’Nej, det er da også fuldstændigt vanvittigt. Hvor er din egen stil og personlighed?’. Og fra da af prøvede jeg at have en mere feminin stil, som passer til mig.”

Trods den feminine fremtoning er der ingen tvivl om, at Karina Boldsen er en ambitiøs kvinde, som ikke har tænkt sig at lade sit køn holde hende tilbage i det mandsdominerede erhvervsliv, hun befinder sig i.

”Da jeg arbejdede som dealer, var vi otte ved et dealerbord – syv mænd og mig. Det er et meget resultatorienteret miljø, men det passede mig egentlig meget godt. Der er ikke så meget bullshit so to speak. Og så har jeg altid sagt til mig selv, at jeg må løse opgaven, så godt som jeg kan – uden skelen til mit køn.”

Karina Boldsens løsningsorienterede tilgang til de arbejdsopgaver, hun møder, bunder i en praktisk indstilling til tingene, som hun har haft siden barndommen:

”Jeg tror, det er et spørgsmål om, at man har en robusthed. I min barndom var jeg meget en drengepige, og mine første kjole var min konfirmationskjole og den næste min brudekjole, så der var ikke så meget feminint over mig dengang. Jeg legede kun med drenge og var spejder i 16 år. Selvom jeg har udviklet mig siden, har jeg taget den robusthed med mig, både i forhold til at håndtere de ting, man har i sit privatliv, men også i forhold til de udfordringer, problemstillinger og kriser, man får på sit job.”

Personlig stil i en varieret hverdag
Karina Boldsen har en travl hverdag, hvor Outlook med hendes egne ord er ”kongen over mit liv fra mandag til fredag”. Kalenderen er fyldt med varierende opgaver, som tæller alt fra netværksgrupper og bestyrelsesmøder til konsulentarbejde og employer branding på universitetet. De mange forskellige typer arrangementer er også noget, der spiller ind, når Karina Boldsen klæder sig på:

”Jeg prøver altid at afspejle min påklædning efter den opgave, jeg har. Hvis jeg er ude ved nogle studerende, er jeg nok mere casual klædt, end hvis jeg sidder til et bestyrelsesmøde. Jeg prøver at afstemme efter de rammer, der er, og det er noget, der ligger dybt i mig. Det er faktisk noget, min farmor lærte mig, nemlig at man skal klæde sig efter lejligheden.”

Uanset hvilken begivenhed, Karina Boldsen deltager i, sørger hun for at vælge et outfit, hun føler sig tilpas i.

”Jeg kan ikke levere et godt foredrag, hvis jeg står i noget tøj, som jeg ikke føler mig godt tilpas i. Her for nylig skulle jeg holde et oplæg, hvor vi havde en lækker tøjbutik med, som havde noget tøj, de skulle præsentere. Butikken ville gerne have, at jeg tog noget af deres tøj på, men det passede mig simpelthen ikke. Jeg følte mig ikke komfortabel i det, så jeg var nødt til at sige ’Det kan jeg simpelthen ikke. Jeg bærer meget gerne jeres sko og jeres smykker, men jeg kan ikke levere et godt oplæg, hvis jeg ikke føler mig tilpas.’ Så mit råd til andre kvinder er: Find noget, du er tilpas i, og tænk over, hvad tøjet udstråler.”

Farvel til 80’erne
Karina Boldsens råd om at være tro mod sin egen stil lyder oplagt og måske endda som en selvfølge for nutidens karrierekvinder. Alligevel er der mange kvinder, der i stedet vælger habitten for at passe ind blandt de mange mænd i jakkesæt. Ifølge Rikke Ulsøe, der til daglig beskæftiger sig med mode hos modeportalen Katoni.dk, startede den tendens i 1980’erne, hvor flere og flere kvinder begyndte at gøre karriere i erhvervslivet. ”Man kunne se tendensen i modebilledet i form af den såkaldte trend ’power dressing’, der bød på markerede skuldre, skræddersyede habitter og små slips. Selvom looket er mere nedtonet i dag, er power dressing stadig meget udbredt blandt erhvervskvinder”. Spørger man Karina Boldsen er der mange fordele ved at forlade 80’erne og træde ind i det nye århundrede, da man her kan være tro mod både stil og kompetence. En anden fordel er personlig branding:

”Det er selvfølgelig også en del af mit brand at være sig selv og have mod til at skille sig ud. Man kan jo godt gemme sig lidt bag en sort habit, og det gjorde jeg nok også, indtil jeg syntes, at jeg var stivet ordentlig af til at have min egen stil. Kort sagt handler det om at sige, hvor er jeg henne, og hvad passer til mig? Og så at have mod til at have sin egen stil – det havde jeg ikke i starten af min karriere, men det har jeg heldigvis nu.”

Om Karina Boldsen (f. 1968)

  • Uddannet bankrådgiver
  • Kommerciel direktør i Solitwork
  • Medejer af Boldsen & Lindhardt Board Advice
  • Bestyrelsesmedlem i bl.a. Vestjysk Bank, Erhverv Aarhus, Ruths Hotel, Servico, Campfire, WAD Landskabsarkitekter og Aarhus Business College

Powerkurser Rosie

Psykisk vold briller annonce

Positiv kommunikation annonce

Womenomics annonce

Stereotyper annonce

Facebook site . annonce

Pengepsykologi og partnervold annonce

Presseklip annonce