Stifter Anne-Mette Barfod

Anne Mette Barfod pink

Jeg er cand.polit fra Københavns Universitet med Journalisthøjskolens tillægsuddannelse og med speciale i konkurrentanalyse og konkurrencestrategi. Mit speciale har inspireret mig til at arbejde med, hvordan mennesker, virksomheder og organisationer kan skille sig ud fra mængden på den gode måde og booste  sig selv eller forretningsstrategien med power, charme og gennemslagskraft.

Siden midt i 1990'erne har jeg arbejdet med executive personlig branding og som strategisk PR- og kommunikations- og brandingrådgiver. Jeg har rådgivet enkeltpersoner, organisationer og stærke brands i dansk erhvervsliv - herunder ministerier, interesseorganisationer, forskningsinstitutioner og globale virksomheder. Derudover har jeg arbejdet som strategisk kommunikationsrådgiver, kommunikationschef, presseansvarlig på et reklamebureau, employerbranding-rådgiver hos et HR-bureau, underviser og redaktør på bøger, artikler og magasiner. I dag løser jeg fortsat strategiske kommunikationsopgaver, hvor mit fokus er at styrke forretningsstrategien med målrettet, effektiv og kreativ kommunikation.

Samtidig banker mit hjerte for:

  • POWERKVINDERNE: I 2009 stiftede jeg Powerkvinderne med ambitionen om at styrke kvinder i karrieren, i medierne, privat og i det offentlige rum. Inspirationen opstod, da jeg som strategisk kommunikationsrådgiver erfarede, at alt for mange supertalentfulde og seje kvinder stadig i dette årtusinde ganske enkelt bliver overhørt eller overset eller sætter deres lys under en skæppe. Årsagerne skal vi efter min bedste overbevisning finde i en alt for kønsstereotyp opdragelse af drenge og piger og vores ubevidste indre og ydre forventninger til køn og kønsroller. Piger og kvinder bliver stadig opdraget til og anerkendt for at pæne, smukke, unge, stille og fornuftige. Det er sympatiske træk, som imidlertid ikke altid er befordrende for fri udfoldelse, karriere, Pippi-adfærd, iværksætteri eller den fremtid, som den enkelte kvinde drømmer om at skabe. Det er også grunden til, at jeg i samarbejde med Anita Mac, der forsker i ledelse og organisation på RUC, skrev bogen 'Pæne piger kommer i himlen - kloge kvinder vælger selv', som udkom på forlaget Frydenlund i 2011. I bogen har vi interviewet powerkvinderne Lise Nørgaard, Lone Kühlmann, Joan Ørting, Eva Boxenbaum, Anne-Dorte Michelsen, Sys Bjerre, Nina Schmidt m.fl. Du kan følge Powerkvinderne på Facebook, hvor vi deler presseklip, links og nyheder for og om kvinder.

  • POWERKURSER: I mere end 15 år har jeg holdt foredrag og empowerment-kurser for kvinder - og også for mænd - hvor fokus blandt andet er på personlig branding, kommunikation, gennemslagskraft, assertion, medietræning og pressekontakt. Kurserne holder jeg sammen med skuespillere, psykologer, HR-eksperter, teatervidenskabsfolk, stylister m.fl. På kurserne møder vi altid mennesker med nysgerrighed, og min ambition er til enhver tid at finde den enkelte kursists stærkeste sider frem, dyrke disse kvaliteter og få den enkelte til at vokse og brænde igennem som sig selv med personlig gennemslagskraft. I mine øjne er det langt mere livsbekræftende at være fejltastisk, end det er at være prototypen på blankpoleret perfektionisme - eller med andre ord: Det er mennesket, der skal i fokus. Du kan her læse en anmeldelse af et af vores kurser, som vi holdt både for kvinder og mænd.

  • WOMENOMICS: Som cand.polit har jeg i mange år nørdet en del med emnet womenomics, som er sammenhængen mellem kvinder, marked og økonomisk vækst. Kvinder uddanner sig som bekendt som aldrig før og overhaler mændene på universiteterne og på andre videregående uddannelser. Det har konsekvenser for erhvervslivet, vores familiemønstre og samfundet som helhed. I disse år ser vi, hvordan stadig flere virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner konkurrerer om kvindernes gunst med ambitionen om at tiltrække og fastholde kvindelige studerende, medarbejdere, ledere, bestyrelsesmedlemmer og kunder indenfor stribevis af fag og brancher, som traditionelt har været domineret af mænd. Samtidig er kvinders købekraft stærk, da det i mange husstande er kvinden, der træffer og har indflydelse på flest købsbeslutninger - uanset om vi taler dagligvarer, forbrugsvarer eller længerevarende forbrugsgoder og boligen.

  • PSYKISK VOLD, #METOO OG KRÆNKELSER: I 2015 startede jeg sitet psykiskvold.dk med det formål at styrke kvinder, der er udsat for psykisk partnervold, og det glæder mig, at også mange mænd læser med og kommenterer på vores Facebookside. Den seneste pressemeddelelse, vi udsendte, har fokus på både voldsudsatte mænd og kvinder. Du er velkommen til at følge os, hvis du - eller nogen, du kender - har psykisk vold tæt inde på livet. Vi har samlet en kreds af professionelle samarbejdspartnere, som er med til at dele rundhåndet ud af deres viden om denne usynlige voldsform, som er ligeså skadelig for sjælen, som fysisk vold er for kroppen. Den psykiske vold foregår ofte under fire øjne i hjemmet, men samme former for krænkelser findes også på arbejdspladser, hvor arbejdsmiljøet er usundt og/eller sexistisk, så den viden, jeg har samlet, kommer også mine erhvervskunder til gavn. Desværre har hver femte kvinde været udsat for seksuel chikane på jobbet, hvilket vil sige, at hun har oplevet episoder på arbejdspladsen, hvor hun ikke har følt sig respekteret og mødt i øjenhøjde som den professionelle medarbejder, hun er.

  • FORFATTERCOAHING: Som redaktør coacher og rådgiver jeg forfattere, der gerne vil udgive fagbøger. Selv har jeg i 2021 skrevet bogen 'Mette murer - jeg er jo bare mig', som bygger på interviews med fantastiske Mette Schak Dahlman, som gerne vil gøre en forskel for at få flere kvinder i byggebranchen og sikre et sundt og ligeværdigt arbejdsmiljø - eller som hun udtrykker det: "Hvis der skal en revolution til, skal jeg fandme nok starte den!" I marts 2022 udkom bøgerne 'Når drømmen er bristet' af psykolog Vitha Weitemeyer og 'Kronen på værket' af Lone Svendsen, som jeg har været redaktør på.

  • GENDERBRANDING: Sammen med Via Christensen og Mette Schak Dahlmann har jeg i 2021 startet Genderwise.dk, som arbejder med genderbranding og kønsbaseret kommunikation. Vi arbejder strategisk med genderbranding ud fra devisen om, at der bortset fra størrelsen ikke er nævneværdig forskel på mænds og kvinders hjerner - men derimod på vores prioriteringer, motivation og adfærd. Vores traditionelle kønsrollemønstre fører til, at flest kvinder eksempelvis vælger omsorgsfag og lang barsel, mens flest mænd vælger håndværksfag og kort barsel. At vores adfærd på den måde er programmeret og påvirket af vores køn, giver udfordringer for PR-, kommunikations- og brandingindsatsen, som ofte - men ikke altid - har en relevant kønsdimension.
      
  • MOR TIL FIRE: Privat er jeg mor til fire unge kvinder i alderen 18-22 år, og lad mig sige det, som det er: Dem har jeg virkelig været heldig med! Selv er jeg opvokset i Charlottenlund lidt nord for København, hvor jeg gik på Skovgårdsskolen og sidenhen blev klassisksproglig student fra Aurehøj. Jeg bor i dag i Birkerød lige overfor Cafe Alex, hvor jeg tit mødes med kunder og samarbejdspartnere, fordi der er så hyggeligt både indendørs, når det er køligt, og udenfor på terassen, når solen skinner.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du gerne vil have personlig rådgivning, styrke din gennemslagskraft, arrangere et kursus i din virksomhed, booke et foredrag om womenomics, skrive en bog, lægge en strategisk kommunikationsplan eller booste din arbejdsplads's tiltrækningskraft i forhold til kvinder.

Du kan træffe min telefonsvarer - eller mig - på +45 3011 9693 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Du kan også møde mig på min personlige hjemmeside Anne-Mette-Barfod.dk, på LinkedIN, eller på Facebook og Instagram.

På Anne-Mette-Barfod.dk kan du læse mere om mit arbejde med strategisk ide- og konceptudvikling, analyse, personlig-, employer-, corporate- og genderbranding, PR, kommunikation og pressekontakt, forfattercoaching, kurser. Du kan også læse mere om mig - og om mine hemmeligheder.

cafe alex 1 I Birkerød bor jeg lige overfor Cafe Alex på gågaden, hvor jeg tit mødes med kunder og samarbejdspartnere, fordi der er så hyggeligt både indendørs, når det er køligt, og udenfor på terrassen, når solen luner, så glasset dugger.