Vind kontrol over dit liv - og sæt en stopper for manipulation i dit parforhold

En psykisk voldelige partner manipulerer med dig og din virkelighedsopfattelse. Du kan få at vide, at du er dum, grim, tyk, sindssyg, ikke fatter en skid, ser syner og har brug for en psykiater. Det er nu, du skal stå op for dig selv, sætte en stopper for manipulationen og forlange respekt og fælles løsninger

Manipulation er en fast bestanddel af et psykisk voldeligt parforhold, hvor det handler om, at din partner skal fremstå som perfekt, mens du skal ned i sølet med titlen ’underhund’. Selv om du måske selv kan føle, at du er en sejlende katastrofe og tvivle på, om du nogensinde gør noget godt nok, skal du vide, at du er – og altid har været – god nok.

Som det menneske, du er, har du krav på respekt, og hvis din partner ikke respekterer dig, er det ham – eller hende – der er dårligt opdraget. Ordentlige mennesker behandler andre respektfuldt.

Problemet er bare, at ikke alle mennesker viser andre respekt, og hvis du ikke føler dig respekteret og elsket, er det dit ansvar at passe godt på dig selv. Du er et værdifuldt menneske, så hvis din partner ikke er god mod dig, er han – eller hun – ikke den rigtige for dig. Heller ikke hvis han – eller hun – er god mod dig indimellem eller var det i starten af jeres forhold.

Du bliver invaderet
En manipulerende partner kan invadere dit private rum, så du føler, at dine grænser bliver overskredet. Det kan igen føre til, at du føler dig hjælpeløs, føler at du mister kontrollen og føler, at du er afhængig af din partners humør og luner. Dette er imidlertid følelser, for virkeligheden er, at du har din personlige power, og det er ifølge Harriet B. Braiker, forfatter til bogen ’Who’s Pulling Your Strings’ netop denne personlige power, du skal aktivere, når du skal frigøre dig fra manipulation.

Du vil ifølge Braiker ikke nå langt, hvis du forsøger at ændre din partner, så han eller hun ikke manipulerer med dig. I stedet ligger det i din magt at ændre dine egne reaktioner, så din partners manipulationer bliver virkningsløse.

I bogen foreslår Braiker 7 effektive taktikker:

  1. Giv dig selv den nødvendige tid til at beslutte, hvordan du vil reagere: En manipulator vil presse dig til at makke ret ved at blive vred, smække med døren, råbe, kalde dig øgenavne eller ved at anvende andre former for aggression. Du kan også opleve, at din partner vil være passivt aggressiv ved at begynde at græde, spille offer, ignorere dig, møde dig med tavshed eller lignende. Når du oplever disse metoder, har du måske for vane at give dig for husfredens skyld. Det skal du ikke gøre. I stedet skal du give dig selv god tid til at tænke over, hvad du vil - og ikke vil - være med til, og hvad din reaktion derfor skal være. Hvis du taler i telefon med din partner, kan du sige, at du ringer tilbage senere, når du har tænkt dig om. Du skal ikke bede om tilladelse. Du skal blot informere din partner om, at du lige har brug for at tænke over det. Hvis din partner protesterer, skal du stadig holde fast i din beslutning: ”Jeg kan ikke tage stilling lige her og nu. Jeg har brug for at tænke over det, du siger, og jeg vender tilbage så snart som muligt med mit svar”.
  2. Den ridsede grammofonplade: Når du har bedt om betænkningstid, kan du risikere, at din partner begynder at bore i, hvorfor du har brug for tid, før du kan svare eller tage stilling på det, han eller hun forlanger af dig. Det er nu, du skal gøre brug af grammofonplade-taktikken. Du skal gentage, hvad din partner har sagt, så han eller hun ved, at du har forstået det, og så skal du gentage, at du har brug for tid, og at du vender tilbage, når du har tænkt dig om. Du kan variere dine svar lidt, men du skal holde fast i din sætning: ”Jeg har brug for at tænke over det, du siger, og jeg vender tilbage så snart som muligt med mit svar.” Det er vigtigt, at du ikke begynder at forklare dig, for så risikerer du at blive fanget i nettet og hænge og sprælle. Husk, at du er i din gode ret til at tage dig tid til at tænke over, hvad du vil og ikke vil være med til.
  3. Accepter, at du føler angst, frygt og skyld: Når du skal frigøre dig fra manipulation, må du acceptere, når du føler angst, frygt og skyld. Det er nogle ubehagelige følelser, men du skal vide, at det netop er disse følelser hos dig, som din partner spiller på. Det er netop disse følelser, der får dig til at overgive dig, indordne dig og makke ret. Derfor bliver du nødt til at rumme dem, hvis du skal sætte dig selv fri.
    En manipulator kan ifølge Braiker aktivere din angst ved at virke truende, ved at få dig til at tvivle på dig selv eller ved at antyde, at noget dårligt vil ske for dig i fremtiden, hvis du ikke gør, som han eller hun siger. Tilsvarende kan en manipulator aktivere din frygt for misbilligelse, afvisning,  vrede, konflikt, konfrontation, forandring eller isolation. Hvis du har tendens til at være en pleaser, kan manipulatoren også få dig til at føle skyld – og det kan igen få dit til at makke ret. For at modvirke manipulation, må du acceptere disse negative følelser hos dig selv og træne dig selv i at udholde dem – i stedet for at makke ret. Det kan du gøre via afspænding eller meditationsøvelser, som du kan downloade fra eksempelvis YouTube.com
  4. Sæt ord på manipulationen: Så længe manipulationen foregår i det skjulte, har den effekt. Derfor kan du modvirke den ved at sætte ord på det, du oplever, og sige til din partner, at du føler, at han eller hun manipulerer med dig. Når du synliggør manipulationen, mister den sin kraft. Du skal beskrive i et direkte sprog præcis, hvad det er, din partner gør. Øv dig i at tale stille og roligt, når du fortæller din partner, at når han eller hun gør det og det, føler du sådan og sådan, og du vil derfor foretrække, at han eller hun i stedet gør det eller det, for så vil du føle dig ….
  5. Invalider manipulationen: Du kan frigøre dig fra manipulationen ved at tage afsæt i det resultat, som din partner ønsker at opnå. Hvis din partner vil manipulere dig til at tage opvasken, kan du sige:
    ”Du får mig ikke til at tage opvasken ved at ….. (påpeg, hvad din partner gør for at manipulere) være tavs, råbe og skrige, bande, give mig øgenavne, smække med døren, slå næven i væggen, græde, hulke, ignorere mig, true mig, komme med kritik, trusler eller negative forudsigelser.”
  6. Stil dine egne betingelser: Når du bruger ovenstående taktikker, vil du vinde din egen power og identitet tilbage. Nu kan du tage næste skridt og stille dine egne betingelser. Du kan gøre din partner opmærksom på, at du træffer dine egne beslutninger ud fra dine egne følelser og behov. Du kan lære din partner, hvordan han eller hun skal behandle dig med respekt som det værdifulde menneske, du er. Samtidig kan du sætte klare grænser og stå op for dig selv, hvis din partner overtræder dine grænser. Du kan bede din partner om at anerkende, at også du har behov og ønsker til livet, og at disse ikke altid falder sammen med hans eller hendes. Sidst – men ikke mindst – kan du fortælle din partner, at du håber, at jeres forhold vil blive bedre, når du tager dine behov og ønsker alvorligt. Det kan kræve alt dit mod at stille dine egne betingelser, men det er endnu farligere for dig at lade dig udslette som menneske ved gradvist at underkaste dig din partners manipulationer.
  7. Kompromis og forhandling: En manipulator er sjældent på udkig efter et kompromis, og vil derfor også vægre sig ved at gå ind i en forhandling med dig. Ikke desto mindre kan du med fordel vælge forhandlingsvejen. Det kan du gøre ved først at vise, at du forstår, hvad din partner ønsker. Det viser du ved at sætte ord på din partners ønsker. Når du har gjort det, fortæller du, hvad du gerne selv vil. Dernæst foreslår du et kompromis, mens du er åben over for andre forhandlingsløsninger. Det, du ikke er åben for er, at din partner skal bestemme det hele og gøre dig til underhund i forholdet. Derfor skal der reelt være tale om et kompromis, som I begge kan leve med.

Ifølge Harriet B. Braiker er det nødvendigt, at du vælger dine kampe, og at du træner dig selv i at anvende de 7 teknikker til at modvirke manipulation. Måske fører det til, at dit parforhold bliver bedre, men ifølge Braiker er det langt fra altid tilfældet. Hvis du ikke har succes med de 7 teknikker, er tiden måske kommet til helt at trække dig fra din manipulerende partner - og skabe et bedre og sundere liv for dig selv.

Kilde: Harriet B. Braiker 'Who's Pulling Your Strings'