Styrk dig selv: Hvilke livsområder har du brug for at booste?

LIVSHJULET: Find ud af hvilke livsområder, du har brug for at booste for at styrke dig selv og få mere energi, livsglæde og harmoni i din hverdag

Livshjulet livsomrder 

Vi er mange, der drømmer om at skabe et mere berigende liv for os selv og dem omkring os. Det kræver, at vi så vidt muligt skaber balance og harmoni i vores liv. Det er her, livshjulet kommer ind i billedet.

Du kan bruge livshjulet til at sætte meningsfulde mål for, hvilke livsområder, du gerne vil booste. Har du brug for at få styr på økonomien? Drømmer du om et nyt job? Vil du gerne vinke farvel til rollen som sofakartoffel og styrke din krop?

Med livshjulet kan du nemt og hurtigt tage pulsen på dit liv. Du kan skabe dit eget livshjul ved at tegne en cirkel, dele den ind i 8 lagkagestykker og skrive ud for hvert lagkagestykke hvilket af disse ialt 8 livsområder, det indeholder. Du kan også downloade livshjulet her til print >>

  1. Økonomi & penge
  2. Job & karriere
  3. Sundhed & helbred
  4. Fritid & fornøjelser
  5. Parforhold & kærlighed
  6. Venner & familie
  7. Personlig udvikling
  8. Bolig & omgivelser

Fordelen ved at bruge livshjulet er, at du nu let og hurtigt kan spore dig ind på, hvilket livsområde du med fordel kan booste. Når du begynder at booste ét livsområde, vil du samtidig opleve, at din gode energi smitter af på andre livsområder. Derfor kan du med fordel beslutte dig for at tage små skridt i den rigtige retning.

Her får du inspiration til at komme godt fra start: 

  1. Vurder dine livsområder: Tag stilling til, hvor mange point, du vil give hvert enkelt livsområde på en skala fra 0-10. En score på nul betyder, at det står helt ufatteligt dårligt til, mens en score på 10 betyder, at det kører helt perfekt på det udvalgte livsområde. En score på 5 betyder, at det går middelgodt. Du skal tegne din score ind på alle livsområder. Hvis du fx scorer 10, skraverer du hele lagkagestykket. Hvis du scorer 5, skraverer du halvdelen fra midten og ud. Når du har tegnet alle livsområder ind i dit hjul, kan du tydeligt se, hvor hjulet bumler mest, hvis du forestiller dig, at det drejer rundt: Er det økonomien, der bumler? Er det sundheden? Eller et helt tredje eller fjerde område?

  2. Vælg dit personlige fokusområde: Når du kigger på det livshjul, du har tegnet, hvilket område vil du da gøre en indsats for at booste? Er det et eller flere områder i dit liv, som i særlig grad har brug for din opmærksomhed? Det er nu, du kan begynde at sætte ord på, hvad du kan gøre for at skabe mere balance i dit liv: Har du brug for mere kærlighed? Har du brug for flere oplevelser i fritiden? Vil du gerne skifte job eller karriere? Har du lyst til at springe ud som selvstændig? Beskriv med dine egne ord, hvorfor og hvordan, du kan booste det enkelte livsområde – og hvad du personligt vil få ud af det af livsglæde, energi og overskud.

  3. Læg en powerplan: Hvad er et realistisk mål inden for det livsområde, du gerne vil booste? Hvad kan du selv gøre her og nu? Hvor meget tid, vil du sætte af til det dagligt, ugentligt, månedeligt? Kan du gøre en lillebitte ting hver dag for at komme godt fra start? Hvor lang tid vil det tage dig at nå målet? Kan du dele dit mål op i mindre bidder, så det bliver lettere og mere overskueligt for dig at tage et enkelt skridt ad gangen? Kan du tage dine skridt i den rigtige retning med glæde og inspiration? Kan du finde en positiv energi, så du får lyst til at handle og gøre det, der er godt for dig? Kan du bevæge dig i den rigtige retning med glæde, så du føler dig motiveret og får lyst til at yde en indsats? Hvad vil det give dig? Hvorfor vil det være skønt, fantastisk og dejligt at nå dit mål?